A büfé

– Szia, vennék egy céget!

– Szia, jó, akkor dobtad az ingatlan projektet?

– Nem, ez ugyanaz! Találtam egy büfét, de csak úgy eladó, ha a KFT-vel együtt veszem meg.

– Mondjuk van előnye: nem kell új működési engedélyezési folyamat, pénztárgép, ingatlan átírás…

– Igen, nekem is ezek jutottak eszembe, tök szimpatikusak az eladók is.

– Az kiderült miért adják el?

– Nem, erről nem sokat tudok, de a két alkalmazott úgy néz ki maradni fog.

– A cég hogy áll?

– Na ez az ami miatt hívlak, fogalmam sincs. Meg tudod nézni?

– Meg, csak kérj hozzá adatokat.

– Gondolod adnak?

– Ha el akarják adni miért ne játszanának tiszta lapokkal?

– Oké, mit kérjek?

– Tulajdoni lapot az ingatlanról, a cég nevét, címét, adószámát, egy nullás Nav és Önkormányzati igazolást, a mostani könyvelésből a múlt hónap végével egy főkönyvi kivonatot, egy nyitott vevő-szállító listát, és egy múlt havi bérszámfejtést. (bérjegyzékek már jók)

– Ezt mind?

– Van az a verzió, hogy zsákbamacsekot veszel, már ha szeretsz veszélyesen élni. Akkor pont nem gáz, ha majd a biznisz vége után dőlnek ki a csontvázak a szekrény hátsó fiókjából…

– És ezekből mit látsz?

– Mondjuk látjuk, hogy tényleg a cég nevén van-e az ingatlan, a cégjegyzékből, hogy a cég nincs végrehajtás, felszámolás alatt, a nullás igazolásokból, hogy beadták a bevallásokat (reméljük jól) és ki is fizették az adókat, a főkönyből pedig nagyjából látjuk az idei bevételeket, kiadásokat, a bérpapírokból azt, hogy a mostani alkalmazottak mennyibe kerülnek, a céginfo rendszerből meg meg tudjuk nézni a cég előző néhány évét. A vevő – szállító listát te is simered: ki tartozik neked és te kinek tartozol. Első körben ezeket futtatnám meg.

– Hát ez nem kevés.

– Nem. Mindezek mellett akkor a céggel együtt megveszed a berendezést, árukészletet is, így a cég “árában” az ingatlanon kívül ez is benne van. Nem baj, ha beszéltek róla, és leltárral veszel át mindent, ehhez még a könyvelésből egy tárgyi eszköz listát is kérned kell, hogy legyen egy mihez képest lista. Nyakam rá, hogy van benne olyan, amit nem fogsz megkapni, azt pedig még az átadás-átvétel előtt rendezni kell.

– Mégis mire gondolsz? Én megbízom bennük!

– Oké, ha évek óta vállalkozók, akkor tutira minden telefonjukat cégre veszik, ahogy az pl. népi szokás. Gondolod, hogy mikor megveszed a céget, akkor az ügyvédnél kivadássza a telefonjából a SIM kártyát, majd az üres készüléket dobozba teszi, masnival és átadja neked?

– Mondjuk nem valószínű…

– Akkor kérd el az adatokat, nézzük meg a céget, és utána üljetek le a részletekről egyeztetni…

– Ettől ezt sokkal egyszerűbbnek gondoltam! Nekem csak egy büfé kellene!

– Ne stresszelj rajta! Nem kell kapkodni, alaposan átnézed, és még akár jó is lehet ez a történet!

– Még egy kérdés! Ha megveszem, akkor mi lesz a régi könyvelővel?

– Akkor a könyvelő kolléga még nem lesz régi, hanem éppen aktuális lesz. Leülsz és megbeszéled vele, hogy mit szeretnél, és átnézitek a könyvelési szerződést.

– De nekem jobb lenne, ha ezt is te könyvelnéd, mint a másik két cégemet!

– Elhiszem, de év közben fájó a búcsú, ha nincs nagy tragédia, akkor váltsunk év végén!

– És mi a nagy tragédia?

– A halott könyvelő, az pl. indok.

– És ha nem szimpi?

– Az még nem tragédia, de tudd: ez bizalmi feladat, ha nincs bizalmad, akkor mondd meg azt is ott őszintén, és találjatok ki egy megfelelő időpontot (pl. negyedév vége) a búcsúra, ha már olyan a viszony, hogy iszony. De nem vagy Te olyan hisztis, ki fogod bírni az év végéig 😉