Gazdasági társaság alapítása

Mindenképpen javasolt adótanácsadót, könyvelőt felkeresni mielőtt a vállalkozó jelölt ügyvédnél céget alapít.

Már a vállalkozás megalapításánál olyan alapvető kérdésekre kell válaszolni, melynél egy rossz döntés később már nem vagy csak sok időráfordítással korrigálható.

Pl. áfa mentes legyen-e a cég, szükséges-e az EU-s adószám stb.

Az újonnan alakuló cégek, vállalkozások 100%-át az Adóhivatal operatív csoportja vizsgálja különböző kockázati tényezők alapján. (Adóregisztrációs eljárásban)

Ezen vizsgálatokkor mindig be kell mutatni az alakuláskor és utána keletkezett kötelezettségek, bevallások könyvelés dokumentumait, a szabályzatokat is!

Nézzük a listát, amivel a kezdő vállalkozó elindul:

  • Társas vállalkozás vagy egyéni cég esetén az ügyvéd készíti el a társasági szerződést vagy egyszemélyes cég esetén az alapító okiratot, melyet beküld a cégbíróságra bejegyzésre. Mivel elektronikus ügyintézés van ezt még vagy aznap, vagy 1-2 napon belül legkésőbb (ha nincs semmilyen ok, ami miatt hiánypótlásra lenne szükség) bejegyzik.
  • A megalakulástól (bejegyzéstől) számított 8 napon belül be kell regisztrálni a 14T180-as lapon az Adóhivatalhoz.
  • 15 napon belül a bejelentkezést és 14T201T  lapon meg kell tenni (itt lehet pl. az alakuláskor elfelejtett EU-s adószámot is igényelni, de pl. áfa mentesség választására ilyenkor már nincs mód)
  • 15 napon belül be kell jelentkezni az iparűzési adóra a helyi önkormányzatnál rendszeresített nyomtatványon
  • 15 napon belül a cégeknek a KSH felé a 1032-es adatlapon be kell jelentkezniük
  • Jogviszony keletkezését haladéktalanul a 14T1041-es nyomtatványon kell bejelenteni (első körben papír alapon) a NAV felé, ez konkrétan az alapító okirat aláírásának napja.
  • Alakuláskor érdemes a könyvelői szerződés alapján a 14VAMO állandó meghatalmazás nyilatkozattal a könyvelőt meghatalmazni minden adóügyben való eljárásra, így a vállalkozás azzal tud foglalkozni amire alakult, a könyvelő pedig az ellenőrzéseket a vállalkozás vezetőjének távollétében is el tudja intézni.
  • a vállalkozás eldöntheti, hogy számláit kézzel vagy géppel készíti-e el, mindkettő egymás mellett is használható
  • gépi számlázó program választása esetén kötelező a cég nevére szóló NAV (Apeh) igazolás a szoftvert forgalmazó/fejlesztő cégtől, ami arról szól, hogy a hatályos jogszabályoknak megfelel a program. Kézi számla vásárlása esetén a vevőnek igazolnia kell, hogy jogosult az cég részére számlát vásárolni. Ehhez vinnie kell az aláírási címpéldányát. Vinni kell a személyi igazolványt és az adóazonosító számot is (zöld Apeh kártya) vagy ha nem a vállalkozó megy, akkor meghatalmazást és a meghatalmazott személyi igazolványát és adóazonosítóját is.
    Ingyenes számlázó programra itt tudsz regisztrálni:
    Számlázó program regisztráció
  • A szigorú számadású nyomtatványokról nyilvántartást kell vezetni. Ez végezhető vagy a nyomtatványboltban vásárolt adatlapon, vagy az internetről letölthető excel formátumú táblázatban. Mindegy, csak nyilván legyen tartva.
  • Bankszámla nyitása: itt is érvényes: nézzük át több bank ajánlatát, hogy számunkra melyik a legköltséghatékonyabb
  • Ha van alkalmazottja a cégnek, akkor üzemorvossal kell szerződést kötni, akinek a munkavállaló egészségügyi alkalmasságát igazolnia kell.
  • Munkahelyi kockázatelemzést kell készíttetni (erre felkent munkavédelmi szakemberrel), melyet az üzemorvosnak is aláírásával el kell látnia. Ezen elemzést évente felül kell vizsgáltatni.
  • Munkavédelmi és tűzvédelmi oktatást kell tartani a munkaválló(k)nak és erről naplókat is kell vezetni.
  • Munka és tűzvédelmi szabályzatot is kötelező elkészíttetni
  • Ha termékdíj köteles a tevékenység, akkor a NAV honlapjáról letölthető TKORNY  nyomtatványon kell bejelentkezni.
  • A termékdíj-mentességet ki lehet használni, ha pl. olyan helyről származik a nylon szatyor, ami környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik – és erről igazolása is van, hogy nem kell megfizetni utána a termékdíjat.
  • Másik lehetőség a termékdíj-mentességre: lehet szerződést kötni különböző közhasznú szervezetekkel, akik termékdíj licence fizetése ellenében termékdíj fizetési kötelezettség alóli mentességet adnak a NAV határozata alapján. A termékdíj licence cégenként változó, de általában a NAV-nak fizetendő termékdíj fele.

Érdemes a termékdíj fizetési kötelezettségről még a megalakulás előtt tájékozódni a könyvelőtől, vagy a termékdíj ügyintézésben jártas szakembertől (több ilyen vállalkozás is van, akik termékdíj ügyintézési szolgáltatást vállalnak speciálisan). A NAV is működtet egy http://www.termekdij.info weboldalt, ahol részletesen el lehet olvasni a szabályokat.

Kártyás elfogadóhely esetén…

Amennyiben a vállalkozásnál (pl. bolt) kártyás elfogadóhely is működik, akkor mindenképpen kérni kell hozzá részletezőt, a könyvelővel egyeztetve érdemes rögtön a könyvelő e-mail címére.

  • Számviteli politika elkészítése (elkészíttetése könyvelővel) 90 napon belül kötelező a megalakulás után. Ha még nincs, akkor ide kattintva kérd!