Adóregisztrációs eljárás

Az egy napos alakulás helyett, az adószám kiadása előtt az Adóhatóság adóregisztrációs eljárást folytat le, mely az alakulás idejét jelentősen meghosszabbíthatja. Ha nincs semmi gond, akkor általában 2-3 napon belül bejegyzik a céget.

Adóregisztrációs eljárás zajlik akkor is, ha a tagok 5%-nál nagyobb mértékben változnak a cégen belül.

Megtagadhatja a NAV az adószám kiadását az alábbi esetekben:

Ha az ügyvezető, vagy az 50%-nál magasabb tulajdonrésszel bíró tag:

a) olyan cég tagja vagy vezető tisztségviselője: amely 15 millió Ft-nál nagyobb tartozással rendelkezik már 180 napja folyamatosan (köztartozás)

b) olyan cég tagja vagy vezető tisztségviselője volt, mely a fenti tartozással jogutód nélkül szűnt meg az elmúlt 5 éven belül

c) olyan cég tagja vagy vezető tisztségviselője volt, amelynek adószámát az Adóhivatal jogerősen törölte (átmeneti szabály, hogy ha 2012-ben az adóregisztrációs folyamat során törölték az adószámot, majd az visszaállításra került, akkor a következő cégalapításnál ezt nem fogják figyelembe venni)

2013-tól új szabályozás: ha a korábbi adótartozást az adós 8 napon belül rendezi (akár az elévültet is), akkor megkezdheti a tevékenységét, mert megkaphatja az új cége az adószámot.

Kockázatelemzési eljárást folytathat le az Adóhatóság:

  • kérdőívet (KOCKERD névre hallgat) küld a vállalkozás számára tevékenységének bemutatása céljából, és a körülmények felmérésére.
  • ha a megadott határidőre a kérdőívet nem juttatja vissza az adózó, akkor kap egy újabb értesítést, és 500.000.-Ft bírságot és felfüggesztik az adószámát. (ez a korábbi 2012. évi szabályozáshoz képest enyhítés, mert akkor helyből törölték az adószámot).
  • ha a második levél után beérkezik a kért KOCKERD adatlap, amit 2013-tól már elektronikusan is be lehet küldeni, akkor az adószám újra érvényessé válik.

Ha kockázatosnak ítéli az Adóhivatal a céget, akkor a KOCKERD adatlap kiértékelése után az operatív ellenőrök érkezése várható.

Ők a Kockerd adatlap beküldött adatainak valóságtartalmát ellenőrzik:

Kiemelten:    Adóregisztrációs eljárás

székhely, telephelyek használatának jogosultsága: bérlés esetén bérleti szerződés szükséges, szívességi használat esetén, az erről szóló nyilatkozat

bejelntések (tagok, alkalmazottak bejelentése) megtörtént-e időben

– ha már vannak alkalmazottak: munkaszerződések, munkaidő nyilvántartás

– szigorú számadású nyomtatványok nyilvántartása

– kötelező számviteli szabályzatok (az alakulás után 90 napon belül kötelező elkészíteni) – ha még nincs meg, akkor kattints ide, és segítünk!

pénzkészlet ellenőrzése: mekkora összeg van a bankszámlán,  a pénztárban

– ha székhely szolgáltatónál van bejelentve a cég, akkor hol és milyen formában tevékenykedik a valóságban, és ez be van-e jelentve

– a tulajdonos, és az ügyvezető valós személyek-e, valóban ők-e a tényleges tulajdonosok, vezetők

Az ellenőrzés végén jegyzőkönyv készül, amit aláírás előtt mindenképpen olvass át!

Az ellenőrzés folytatásaként a NAV eldönti, hogy ezzel lezártnak tekinti az eljárást, vagy fokozottabb ellenőrzést ír el.

A fokozott ellenőrzés általában az általános negyedéves áfa bevallás helyett a havi bevallás (gyakorított) előírása egy évig, melyet adótanácsadóval vagy adószakértővel kötelező ellenjegyeztetni beküldés előtt.